INTO business; Bofkont

ADe afgelopen twee jaar waren op z'n zachts gezegd bijzonder te noemen. De aanleiding ga ik hier nu niet noemen, het onderwerp in kwestie was zo'n beetje een keer of 30 per dag op TV...

Laatst liep ik met mijn vrouw door ons mooie Sassenheim. Al pratend zeiden we bijna tegelijk "wat zijn we eigenlijk bofkonten". Los van onze prima gezondheid zijn we zakelijk zo ontzettend goed door de, voor vele ondernemers, lastige tijd heen gekomen.

Geen ernstige zieke medewerkers, nauwelijks faillissementen bij klanten, ja zelfs veel positieve klanten die ook nog eens stevig doorgegroeid zijn. Dan mag je jezelf toch met recht een enorme bofkont noemen?

Is er dan helemaal niks aan de hand? Ja zeker wel! That's Lease is een autoleasemaatschappij, dus wij hebben zowel met de inkoop van nieuwe of heel jong gebruikte auto's te maken en uiteraard met de verkoop van de auto's aan het eind van het leasecontract.

Tot maart 2020 voeren we een koers op basis van jarenlange ervaring. Levertijden, kortingen, maar ook restwaardes van auto's konden we bijna feilloos 4 of 5 jaar vooruit bepalen. Het sommetje klopte altijd. Maar vanaf dat moment vallen we al twee jaar lang van de ene verbazing in de andere.

Levertijden van nieuwe auto's? Heeft u even? Nou, nee niet de uitleg maar hééft u even? Gewoon... Een jaar ofzo? Want van sommige echt huis-tuin-en-keuken auto's wisten we in december 2021 al dat deze pas in 2023 gaan komen.

Flexibiliteit is het toverwoord in onze branche geworden. Snel schakelen, wat heb je staan en wanneer kan ik rijden? Gelukkig hebben we in die zin een vooruitziende blik gehad en verandert mijn rol als algemeen directeur bijna dagelijks in die van inkoper. Zo zie je maar weer, de beste raad is voorraad!

En worden onze klanten vanzelf ook een bofkont.

 

Artikel: https://issuu.com/intobusiness/docs/duinenbollenstreek_lente_2022/20