Alles wat je moet weten over de nieuwe regels voor thuislaadvergoeding

Alles wat je moet weten over de nieuwe regels voor thuislaad- vergoeding

De regelgeving rondom belastingvrije vergoedingen voor thuisladen is veranderd. Voor wagenparkbeheerders en hun medewerkers betekent dit dat transactiespecificaties van laadpalen aan striktere eisen moeten voldoen. Wat dit in de praktijk betekent, is nog niet volledig uitgekristalliseerd, maar we zetten de belangrijkste aandachtspunten op een rij.

Wat is er veranderd?

De Belastingdienst stelt strengere eisen aan de belastingvrije vergoeding van thuislaadkosten. Dit zijn de belangrijkste veranderingen:

  • Exacte transactiespecificaties – elke laadbeurt moet correct worden geregistreerd, inclusief de kosten per laadbeurt.
  • Koppeling aan het voertuig – alleen laadbeurten die direct gekoppeld zijn aan het juiste voertuig kunnen worden vergoed.
  • Duidelijk onderscheid tussen privé- en zakelijk gebruik – privé-laadkosten mogen niet worden meegenomen in de vergoeding.

Het is dus belangrijk dat werkgevers en werknemers goed nagaan of hun huidige laadpunt en dienstverlener voldoen aan deze eisen.

Voor berijders met een bestaande laadpunt

Hebben jouw berijders al een laadpunt? Dan is het belangrijk dat zij checken of hun laadpunt aan de nieuwe eisen voldoet. Hier zijn enkele stappen:

  1. Controleer de functionaliteit van de laadpunt:
    • Kan de laadpunt transactiespecificaties per laadbeurt leveren?
    • Is de laadpunt gekoppeld aan een account dat privé- en zakelijke laadkosten onderscheidt?
  2. Neem contact op met de provider:
    • Vraag of de laadpuntsoftware geüpdatet kan worden om te voldoen aan de nieuwe regelgeving.
    • Controleer of rapportages beschikbaar zijn die aansluiten bij de eisen van de Belastingdienst.
  3. Overweeg een upgrade:
    • Als de huidige laadpunt niet aan de eisen voldoet, kan een overstap naar een nieuwe laadpunt of provider noodzakelijk zijn.

Heb je een laadpunt via That’s Lease? Dan kun je ervan uitgaan dat de transacties correct worden verwerkt. Wij werken met E-Flux als backend-provider en ondersteunen nog bestaande klanten met Ecotap (maar daar worden geen nieuwe installaties meer voor gedaan).

Let op: De verantwoordelijkheid voor de juiste verwerking en opgave van thuislaadkosten ligt bij de werkgever en werknemer zelf. That’s Lease faciliteert de infrastructuur, maar controleert de opgave en verwerking niet.

Voor berijders die een laadpunt willen aanschaffen

Waar moet je op letten bij de keuze van een laadpunt of dienstverlener?

  • Transactiespecificaties: Zorg ervoor dat de laadpunt rapportages kan leveren die exact voldoen aan de Belastingdienst-eisen.
  • Privé- en zakelijke scheiding: Kies een laadpunt en provider die laadkosten automatisch onderscheidt in zakelijk en privé.
  • Compatibiliteit: Controleer of de laadpunt geschikt is voor de laadpassen die jouw organisatie gebruikt.
  • Toekomstbestendigheid: Kies een laadpunt die met software-updates kan meegroeien met toekomstige regelgeving.

Welke laadpalen en laadpasproviders voldoen aan de nieuwe eisen?

Niet elke combinatie van laadpuntproviders (CPO’s) en dienstverleners (MSP’s) voldoet aan de eisen voor de nieuwe regeling. Daarom hebben we een overzicht samengesteld van combinaties die op dit moment correct omgaan met thuisladen:

Let op: dit overzicht kan veranderen. Check altijd bij je provider of zij voldoen aan de laatste eisen.

Wat betekent dit voor jou als wagenparkbeheerder?

Als wagenparkbeheerder is het belangrijk om medewerkers goed te informeren. Dit voorkomt administratieve rompslomp en zorgt voor een correcte vergoeding.

  • Informeer je medewerkers – zorg dat zij weten welke laadpalen en dienstverleners geschikt zijn.
  • Controleer huidige contracten – check of jouw bestaande partners voldoen aan de nieuwe eisen.
  • Weet wie verantwoordelijk is – That’s Lease faciliteert de infrastructuur, maar is niet verantwoordelijk. Wij kunnen je wel adviseren bij de juiste oplossing.

Nog niet alles is duidelijk, maar we volgen het op de voet

De exacte praktische uitvoering van de nieuwe regels is nog niet volledig uitgewerkt. We verwachten dat er de komende tijd meer duidelijkheid komt over hoe deze regels in de praktijk worden toegepast en wat dit betekent voor wagenparkbeheerders en berijders.

We blijven dit nauwlettend volgen en informeren je zodra er meer bekend is.

Heb je vragen of wil je weten welke laadoplossing het beste past bij jouw situatie? Neem contact met ons op.