Steeds meer autorijders stappen over op elektrisch rijden. Echter groeit het aantal openbare laadpalen niet zo hard mee. Zo zijn er in Nederland ongeveer 90.000 openbare laadpalen ten opzichte van 400.000 elektrische voertuigen. De auto opladen tijdens het doen van de boodschappen of wanneer je een hapje gaat eten, is wel zo efficiënt. Echter door de schaarste aan de laadpalen is het niet de bedoeling dat iemand de laadplek onnodig lang bezet houdt. Het is namelijk geen parkeerplek, maar een laadplek.
Uitspraak gerechtshof
Maar kan je verwachten van elektrische rijders dat ze precies op het moment dat de auto vol is, terug zijn bij de laadplek? Een bestuurder met een boete van €95,- (inclusief administratiekosten) voor laadpaalkleven vond van niet. De boete is uitgeschreven toen een gemeentecontroleur voor de tweede keer langs de auto kwam en de auto al 1 uur en 59 minuten vol was. De bestuurder diende een bezwaar in, maar zowel de kantonrechter als gerechtshof in Arnhem gaven de bestuurder geen gelijk. Vanaf nu kan je dus voor het onnodig bezet houden van een laadpaal in steeds meer gemeenten een boete krijgen.
Volgens het gerechtshof geven elektrische voertuigen een relatief goede berekening van hoelang het nog duurt voordat de accu volledig is opgeladen. Uiteindelijk is het dan aan de eigenaar om zijn auto te verplaatsen.
Nieuwe problemen
Betekent dit dat je midden in de nacht of tijdens een dagje uit je auto mogelijk moet gaan verplaatsen? Want hoe wordt er bepaald hoe lang ‘langdurig’ laden is. Door de uitspraak van het gerechtshof is dit vraagstuk geopend. Want aan de andere kant is het ook irritant als jij geen laadplek kan vinden terwijl je auto bijna leeg is. De tijd zal leren of de handhavers en agenten rekening zullen houden met de werkelijkheid van het opladen van een elektrisch voertuig.