De vraag is vaak gesteld aan Henk Griffioen, eigenaar van autoleasemaatschappij That’s Lease. Wat levert dat nou op? Een sticker op een auto en verder niets toch? Een beetje ego-strelerij?
De samenwerking met autocoureur Niels Langeveld en autoleasemaatschappij That’s Lease gaat terug naar 2015. Het jaar waarin Niels nog met de Renault Clio reed en kampioen werd. De samenwerking is vanaf dag één hecht en warm. En er was al een gemeenschappelijke waarde: Sassenheim, de thuisbasis van beide ondernemers. Na het Clio-avontuur is Niels Europa ingegaan en werd prompt kampioen in de Seat Leon Eurocup. In 2017 en 2018 heeft hij vooraan meegestreden in het TCR Germany, waarin hij respectievelijk vijfde en derde in het kampioenschap werd; in een zeer sterk deelnemersveld een ware topprestatie. Inmiddels is de carrière van Niels gestegen tot wereldniveau. In 2019 rijdt hij in het prestigieuze WTCR, de wereldtop van de toerwagen racerij.
Door het sponsorprogramma dat is samengesteld, is die band nog eens extra nauw. Denk aan activiteiten zoals racedagen, driftdagen, ijsrijden in Zweden en buitengewoon interessante presentaties over top-autosport en ondernemen. Want het vak van autocoureur is, los van hard rijden, ook ondernemen. Het dicht krijgen van de torenhoge budgetten. Ga er maar aan staan! Omdat Niels op het allerhoogste niveau meestrijdt, heeft hij inmiddels ook een zeer hoge attentiewaarde van de (schrijvende) pers. Landelijke dagbladen, televisie en zelfs live tv-uitzendingen op Eurosport. Maar vergeet vooral de exposure van social media niet; die is echt enorm te noemen. Zowel That’s Lease als Niels zelf posten op hun eigen pagina’s op LinkedIn, Facebook en Instagram en delen dit weer over en weer. Hierdoor is de olievlek groter en groter.
Een veel gestelde vraag is: maar dat is toch nog steeds niet meetbaar? “Ja, dat klopt, maar de kosten-batenverhouding van een advertentie in een krant of zelfs in dit magazine is niet meetbaar. Het gaat om de attentiewaarde: als je aan autosport denkt, dan denk je aan That’s Lease en andersom.” Door de jarenlange samenwerking is Niels een jaar geleden zelfs ”ingetrokken” bij That’s Lease. Zodoende heeft het partnership een extra dimensie gekregen. Natuurlijk, alle races worden na afloop ‘live’ nabesproken. En alle zakelijke aspecten komen aan bod, waardoor de relatie nog hechter is geworden. Het mooie hiervan is dat de businesses complementair zijn aan elkaar. Er is dus over en weer veel kennis gedeeld, wat ook weer winst is.
De toekomst in de autosport is altijd onzeker. Ook al heet je Niels Langeveld; ja, zelfs als je Max Verstappen bent. Van ‘Hero naar Zero’ is een kwestie van één verprutste race. Andersom is gelukkig ook vaak het geval, maar om de top van de autosport te bereiken en te behouden is telkens een keiharde leerschool en je moet om kunnen gaan met de nodige teleurstellingen. Het luistert allemaal zeer nauw. Hoe hoger je komt, des te lastiger het wordt.
Ondernemen is topsport, wordt vaak gezegd. De metafoor met autosport is evident: voorbereiding is essentieel, je kwalificatie bepaalt het succes in de race, je materiaal moet top zijn want anders loopt het op niets uit en de wil om te winnen moet prio nummer één zijn. Een bodemloze put? Integendeel, maar de meerwaarde zit primair niet in meer klanten maar wel betere klanten.
Een keer sparren over dit onderwerp met Niels en Henk? Bel +3171-7107410
Intobusiness zomer 2019 | Bekijk hier het originele artikel.